אתגרים ניהוליים
בהרבה מקרים אנשי טכנולוגיה מקודמים לניהול מכיוון שיש להם ידע ויכולות בתחום הידע שלהם. אם זה IT, הנדסת חומרה, תכנות או מכירות, הם מכירים את העבודה היטב. הרי לכן הם משכו את תשומת לב הארגון. הבעיה היא שלרוב ארגונים מקדמים אנשים על סמך היכולות המקצועיות שלהם, ולאו דווקא על סמך יכולות הניהול שלהם. ולא מעט ארגונים מציעים מעט מאד תמיכה בכניסה לתפקיד המנהל. ראשית עליהם להבין שהיכולות המקצועיות לא בהכרח ישרתו אותם בתפקיד הניהולי. למה? מכיוון שבמקום להתמקד ביכולות של עצמם ובהצלחה שלהם, עליהם להתמקד ביכולות ובהצלחה של אנשי הצוות שלהם. הגישה צריכה להשתנות. ופה זה המקום שהרבה מנהלים חדשים נופלים בו ועושים את הטעות הגדולה ביותר. במקום לשים לב למימד של ניהול האנשים, הם ממשיכים לעשות את מה שהם עושים הכי טוב, לעבוד על הפרויקטים שלהם ולשפר את המיומנויות המקצועיות שלהם. אך אם הם ימשיכו לעשות זאת לאורך זמן הן הולכים לאבד את הצוות במהירות. בעיה נוספת היא המעבר מכוכב, טאלנט בארגון ללהיות טירון שוב פעם מחדש, אם כל מה שמשתמע מכך. לא פשוט למנהלים חדשים להתמודד עם המצב החדש הזה.
מיומנויות ניהוליות שכדאי ללמוד וליישם
החדשות הטובות הם שניתן להצליח ואפילו בצורה יוצאת מגדר הרגיל ולהפוך למנהל מעורר השראה על ידי למידה ויישום של מספר מיומנויות ניהוליות.
- האצלת סמכויות – כמנהל עליהם לדעת כיצד להעביר משימות לאנשי הצוות באופן אפקטיבי. זה יאפשר להם לנצל את הזמן בצורה איכותית ולא להעמיס את עצמם במשימות שהם כבר לא צריכים לעשות. האצלת סמכויות תגרום לצוות שלהם להיות אפקטיבי ולנצל את מלוא הפוטנציאל שלו.
- תאום ציפיות – הצוות שלהם צריך לדעת איך הוא מתקדם, מה מצפים ממנו ומה הולך להיות בעתיד.
- הנעה – כעת הם אחראים על צוות שמורכב מאנשים. זה אומר שעליהם להניע אותם קדימה באופן אישי וכצוות. עליהם ללמוד איך להניע אותם.
- תקשורת איכותית – בתפקיד הקודם ייתכן ומיומנויות תקשורת בינאישית לא היו כאלו חשובים… כמנהל תקשורת איכותית היא גורם מכריע בהצלחה.
- משמעת – יהיו מקרים בהם משהו מהצוות יעבור על החוקים או שלא יעשה המה שמצופה ממנו, כמנהלים הם צריכים לדעת כיצד להפעיל משמעת באופן יעיל ואסרטיבי, על מנת לשמור על האמון והכבוד מהצוות.
- גיוס – במידה והצוות גדל או משתנה הם יצטרכו לדעת לגייס את האנשים הנכונים, כאלו שהם יהיו הן מקצועיים והן יתאימו למבנה הצוות ולמרקם החברתי שלו.
טיפים חשובים לכניסה לתפקיד
- להכיר את החוזקות ואת החולשות שלהם, על מנת לדעת מה צריך ללמוד על מנת לשפר את יכולות מקצועיות. להתרחק מעבודה טכנית ככל הניתן – לזכור שלמרות הפיתוי מי שצריך לעשות את העבודה בפועל זה הצוות. ברגע שחוזרים לעבודה הטכנית מתרחקים מהתפקיד הניהולי. ברור שחלק מהתפקיד הוא גם מקצועי, אך חשוב יותר לדעת לעשות את התפקיד הניהולי קודם.
- להיפגש עם כל אחד מחברי הצוות על מנת להכיר אותם ולהבין מה השאיפות והרצונות שלהם, מה הם צריכים על מנת להיות הכי טובים שהם יכולים ולהצליח בתפקיד.
- להבין מה הצוות מצפה מהם – למנהלים יש נטייה לוותר על השלב הזה, ולכן נוצרת לעיתים אכזבה שהייתה יכולה להימנע.
- לא להישאר לבד! כדאי למצוא מסגרת בה הם יוכלו להתייעץ, לשתף והתאמן בנושאים שונים כמו קבלת החלטות, דילמות או בשביל לשפוך את הלב.