חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ממקצוען למנהל – מעבר לא מובן מאליו בכלל

פעמים רבות שמנהלים מקודמים לתפקיד ניהולי הם מתרגשים מהרעיון שהקריירה שלהם מתקדמת… עד שהמציאות תופחת על פניהם. לאחר מספר שבועות בתפקיד, הם מתחילים להבין שהם מצליחים לעשות את מה שהם טוב בו רק לזמן מועט מאד, כלומר להמשיך להיות מקצוענים ולהשתמש ביכולות הטכניות שלהם. במקום זה הם מוצאים את עצמם משקיעים זמן רב ב-"בעיות אנשים", פוליטיקה ארגונית, ותיאומים שונים של פרויקטים ואנשי צוות. הם יודעים שהדברים הולכים להיות אחרת, אך זה מתיש יחסית לתפקיד הקודם. ייתכן והם עשו טעות שלקחו על עצמך את התפקיד? מה ניתן לעשות על מנת לשפר את המצב? כל קידום ניהולי יכול להיות מאתגר, אך לאנשים עם יכולות טכנולוגיות גבוהות ומעט נסיון ניהולי זה קשה במיוחד. במאמר נחקור איך לעשות את המעבר, ומה הם יכולים לעשות על מנת לשגשג בתפקיד החדש.

אתגרים ניהוליים

בהרבה מקרים אנשי טכנולוגיה מקודמים לניהול מכיוון שיש להם ידע ויכולות בתחום הידע שלהם. אם זה IT, הנדסת חומרה, תכנות או מכירות, הם מכירים את העבודה היטב. הרי לכן הם משכו את תשומת לב הארגון. הבעיה היא שלרוב ארגונים מקדמים אנשים על סמך היכולות המקצועיות שלהם, ולאו דווקא על סמך יכולות הניהול שלהם. ולא מעט ארגונים מציעים מעט מאד תמיכה בכניסה לתפקיד המנהל. ראשית עליהם להבין שהיכולות המקצועיות לא בהכרח ישרתו אותם בתפקיד הניהולי. למה? מכיוון שבמקום להתמקד ביכולות של עצמם ובהצלחה שלהם, עליהם להתמקד ביכולות ובהצלחה של אנשי הצוות שלהם. הגישה צריכה להשתנות. ופה זה המקום שהרבה מנהלים חדשים נופלים בו ועושים את הטעות הגדולה ביותר. במקום לשים לב למימד של ניהול האנשים, הם ממשיכים לעשות את מה שהם עושים הכי טוב, לעבוד על הפרויקטים שלהם ולשפר את המיומנויות המקצועיות שלהם. אך אם הם ימשיכו לעשות זאת לאורך זמן הן הולכים לאבד את הצוות במהירות. בעיה נוספת היא המעבר מכוכב, טאלנט בארגון ללהיות טירון שוב פעם מחדש, אם כל מה שמשתמע מכך. לא פשוט למנהלים חדשים להתמודד עם המצב החדש הזה.

מיומנויות ניהוליות שכדאי ללמוד וליישם

החדשות הטובות הם שניתן להצליח ואפילו בצורה יוצאת מגדר הרגיל ולהפוך למנהל מעורר השראה על ידי למידה ויישום של מספר מיומנויות ניהוליות.

  1. האצלת סמכויות – כמנהל עליהם לדעת כיצד להעביר משימות לאנשי הצוות באופן אפקטיבי. זה יאפשר להם לנצל את הזמן בצורה איכותית ולא להעמיס את עצמם במשימות שהם כבר לא צריכים לעשות. האצלת סמכויות תגרום לצוות שלהם להיות אפקטיבי ולנצל את מלוא הפוטנציאל שלו.
  2. תאום ציפיות – הצוות שלהם צריך לדעת איך הוא מתקדם, מה מצפים ממנו ומה הולך להיות בעתיד.
  3. הנעה – כעת הם אחראים על צוות שמורכב מאנשים. זה אומר שעליהם להניע אותם קדימה באופן אישי וכצוות. עליהם ללמוד איך להניע אותם.
  4. תקשורת איכותית – בתפקיד הקודם ייתכן ומיומנויות תקשורת בינאישית לא היו כאלו חשובים… כמנהל תקשורת איכותית היא גורם מכריע בהצלחה.
  5. משמעת – יהיו מקרים בהם משהו מהצוות יעבור על החוקים או שלא יעשה המה שמצופה ממנו, כמנהלים הם צריכים לדעת כיצד להפעיל משמעת באופן יעיל ואסרטיבי, על מנת לשמור על האמון והכבוד מהצוות.
  6. גיוס – במידה והצוות גדל או משתנה הם יצטרכו לדעת לגייס את האנשים הנכונים, כאלו שהם יהיו הן מקצועיים והן יתאימו למבנה הצוות ולמרקם החברתי שלו.

טיפים חשובים לכניסה לתפקיד

  • להכיר את החוזקות ואת החולשות שלהם, על מנת לדעת מה צריך ללמוד על מנת לשפר את יכולות מקצועיות. להתרחק מעבודה טכנית ככל הניתן – לזכור שלמרות הפיתוי מי שצריך לעשות את העבודה בפועל זה הצוות. ברגע שחוזרים לעבודה הטכנית מתרחקים מהתפקיד הניהולי. ברור שחלק מהתפקיד הוא גם מקצועי, אך חשוב יותר לדעת לעשות את התפקיד הניהולי קודם.
  • להיפגש עם כל אחד מחברי הצוות על מנת להכיר אותם ולהבין מה השאיפות והרצונות שלהם, מה הם צריכים על מנת להיות הכי טובים שהם יכולים ולהצליח בתפקיד.
  • להבין מה הצוות מצפה מהם – למנהלים יש נטייה לוותר על השלב הזה, ולכן נוצרת לעיתים אכזבה שהייתה יכולה להימנע.
  • לא להישאר לבד! כדאי למצוא מסגרת בה הם יוכלו להתייעץ, לשתף והתאמן בנושאים שונים כמו קבלת החלטות, דילמות או בשביל לשפוך את הלב.

Management QM

דו"ח מוכנות ניהולית שכל מנהל/ת צריך לקבל!

ההצלחה של הארגון תתאפשר כאשר המנהלים והעובדים שלו יממשו את הפוטנציאל שלהם. לא משנה גודל החברה, פתרון גנרי לכולם לא יעשה את העבודה!

לכל אחד יש את הזמן, הבשלות והמוכנות ללמידה והתפתחות.

התהליך שלנו מזהה חוזקות, מטרות, נקודות עניין,הזדמנויות להתפתחות, המאפשר לכל מנהל/ת לקבל את התהליך היחודי שלו.

מה מקבלים?

  • מיקוד המטרות של הארגון: הגדרת היעדים המשמעותיים שלך עבור הצורך העכשווי בפיתוח המנהלים. מובילה לסדרה של יעדים ברורים ומדידים עבור המנהלים.
  • אבחון נקודת פתיחה: זיהוי מדוייק באמצעות כלי האבחון QMark של מדד שביעות הרצון מהתנהלות הניהולית בנקודת הפתיחה. מה החוזקות? מה צריך לשפר? באופן אישי לכל מנהל/ת.
  • המלצות לפעולה: פעולות שניתן לשנות מייד ללא עזרה חיצונית ובניית תכנית התפתחות אישית לכל מנהל/ת.
  • דו"ח סיכום: דו"ח סיכום מפורט ומדויק המראה את מידת המוכנות לניהול של כל מנהל/ת, ומה צריך לעשות על מנת לשפר אותה.